søndag 28. mars 2010

God Påske!



I dag er det Palmesøndag. Det er beynnelsen på påskeuken. Det er påskeegg, påskeliljer, påskeharer og påskeferie (for noen i hvert fall..). Men der er også noe annet. Noe mer.
På torsdag var Ingvild, Liz, Johnny og jeg på en av barneskolene i byen. Vi var så heldige at vi skulle få ha en hel påskedag med barna! Johnny og jeg gikk til de eldste klassene, og Ingvild og Liz til de yngste. I våre klasser snakka vi først litt om hvorfor vi feirer påske, og hva det betyr. Så var det barna sin tur til å ta del. De fikk i oppdrag å lage dikt, eller rap om påsken. Noen skulle fokusere på Jesus som ble arrestert, noen på korsfestelsen og noen på oppstandelsen. Jeg må si jeg ble imponert over dem. Mektig imponert. De kom opp med så gode og sterke dikt; dikt som virkelig fikk deg til å lytte. Og noen av guttene laget helt supre rap'er. Jeg mener det, de laga tekst, rytme og øvde det inn - alt på an time, utmerket! På slutten av dagen samla hele skolen seg og hadde assembly, hvor hver klasse fremførte noe av det de hadde lært. De yngste sang sanger med bevegelser og de hadde laget forskjellige ting. De eldste leste opp dikt og fremførte rap'er. Igjen - mektig imponert. For noen flinke og engasjerte (og en smule livlige..) barn! Det var virkelig en fin dag!
Til slutt vil jeg bare legge ved det første verset av salmen: "Påskemorgen slukker sorgen", fordi det er dette det hele handler om. Husk på det.
"Påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid;
Den har oss givet lyset og livet,
lyset og livet i dagning blid.
Påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar